Estija – šalis, turinti atvirą ekonomiką, kuri noriai sutinka užsienio investuotojus. Be palankios pozicijos, tam padėjo ir euro įvedimas, ir visuomenės nusiteikimas. Vis dėlto taikomos tam tikros elgesio taisyklės, kurių užsienio partneriai turėtų laikytis verslo derybų metu.
Estus galima apibūdinti kaip turinčius aukštą išsilavinimą, kūrybingą požiūrį ir aukštą savigarbą, kuri padeda jiems laikytis atokiau nuo Rusijos įtakos.
Tai ryškėja, pavyzdžiui, iš anglų kalbos mokėjimo, angliškai jie kalba ir verslo derybų metu. Vietiniai taip pat supranta ir rusų kalbą, bet niekada nereikėtų pradėti pokalbio šia kalba, nes taip gali susidaryti nemaloni atmosfera.
Kaip ir kitas Baltijos šalis, Estiją dažnai pasiekia prekės, nesulaukusios pasisekimo Vakarų rinkoje. Estija vykdo apie 70 % savo užsienio prekybos su partneriais iš ES.
Estijos rinka yra gana reikli – visiems, norintiems į ją patekti, reikėtų suprasti jos specifiką ir pagrindinius principus, kuriais reikėtų vadovautis verslo derybų metu.
Elkitės profesionaliai
Estai teikia pirmenybę tiesiam elgesiui, griežtai atskiria darbą ir asmeninį gyvenimą, yra linkę verslą vykdyti formaliai, susitelkdami į faktus. Kaip reikėtų derėtis su Estijos verslo partneriais? Bendrauti visada reikėtų oficialiai, išlaikant atitinkamą profesionalumo lygį. Pradėti draugiškesnį pokalbį reikėtų tik tada, kai verslo partneris kalba ramiai ir rodo pasitikėjimo ženklus. Kasdieniuose pokalbiuose į klientus įprasta kreiptis vardu.
Estai yra nekantrūs, jiems itin svarbus punktualumas. Pavėluotas ar labai ankstyvas atvykimas čia nepriimtinas. Jeigu žinote, kad negalėsite atvykti laiku, geriausia būtų atidėti susitikimą.
Verslo derybų metu taip pat tikimasi tikslumo ir atvirumo. Viską būtina išsiaiškinti susitikimo metu. Pokalbis turi vykti greitai ir tiksliai.
Prasminga pabrėžti siūlomų produktų ir paslaugų kokybę, bet nereikėtų naudoti per daug spaudimo, nebent pokalbis atsidūrė aklavietėje.
Estai nėra pratę priimti kompromisų, todėl tokiose situacijose įspūdį gali padaryti mandagus ir tvirtas požiūris. Svarbiausia – užsispyrimas ir akių kontakto išlaikymas, tai skatina pasitikėjimą ir pasiryžimą.
Verslo pokalbių telefonu metu įprasta pirmiausia susisiekti su asistentu, kuris pataria, į ką kreiptis atitinkamu klausimu.
Finansinius susitarimus patartina sudaryti raštiškai. Estai įprastai mėgsta formalius klausimus ir yra pratę prie derybų, paremtų nuostatomis ir pasiruoštu scenarijumi. Dėl to jie iš dalies yra tvirti ir nepalenkiami derybininkai, kuriems nėra sudėtinga pasakyti „ne“.
Estams įprasta dirbti su užsieniečiais. Jeigu pasiūlysite geresnę kainą, greitesnius atlikimo terminus ar didesnį produktų pasirinkimą, bus didesnė tikimybė, kad jums pasiseks.
Labai vertinamos ne rusiškos įmonės, teikiančios kokybiškas paslaugas. Bendradarbiaudami galite tikėtis nuoširdumo ir tiesumo. Dažniausiai pirmenybė teikiama individualiam ir profesionaliam požiūriui, neformalūs pokalbiai nėra dažni.
Žodynėlis
Labas rytas / Labas vakaras – Tere hommikust / Tere õhtust
Kaip tau sekasi? – Kuidas sul / teil läheb? („sul“ – neformalus, „teil“ – formalus)
Mano vardas yra … Minu nimi on….
Aš dirbu … Ma töötan ettevõttes… (tiesioginis vertimas: „Aš dirbu įmonėje …“; „Aš dirbu …“ Estijoje nevartojamas, pateikiant šią informaciją)
Esu čia verslo reikalais – Ma viibin siin ärireisil
Malonu susipažinti – Meeldiv sinuga / teiega tutvuda („sinuga“ – neformalus, „teiega“ – formalus)
Atsiprašau – Palun vabandust / Vabandan
Ačiū – Tänan sind/teid („sind“ – formalus, „teid“ – neformalus)
Iki – Nägemist
Geros dienos – Kena päeva
Vieną kavos, prašyčiau – Üks kohv, palun
Kiek tai kainuoja? – Kui palju see maksab?