Užsienio kalbos kursai įmonėse – į ką atkreipti dėmesį?

sk

Kalbų kurso vedimas įmonėje dažniausiai yra ilgalaikis projektas, kurį organizuojant, o vėliau ir įgyvendinant paprastai dalyvauja daug žmonių. Taip pat žinoma, kad tai projektas, kuriam reikia suplanuoti tam tikras lėšas įmonės biudžete, nes jį gali visiškai arba iš dalies finansuoti darbdavys. Jau kursų planavimo etape verta tam skirti daugiau laiko, kad vėliau būtų galima juos vesti veiksmingai ir efektyviai. Taigi, į ką reikėtų atkreipti ypatingą dėmesį organizuojant kalbos kursus ir kodėl?

POREIKIŲ ANALIZĖ

Tikrųjų įmonės ir į mokymus deleguotų darbuotojų poreikių išmanymas ir nuodugni analizė yra bene svarbiausias aspektas organizuojant kiekvieną kalbos projektą. Visada turėtumėte pradėti nuo to, nes tai leis pasirinkti geriausią mokymosi formą ir pritaikyti į mokymo programą įtrauktą turinį, palengvins atitinkamų dėstytojų parinkimą, taip pat turės didelės įtakos renkantis tinkamą mokymo medžiagą.

Sąžiningai atlikta poreikių analizė konkrečių klausimų (atvirų arba uždarų) forma, kurie yra glaudžiai pritaikyti prie įmonės specifikos, pramonės ar organizacinės struktūros, suteiks mums pasitikėjimo, kad pasiūlytas sprendimas bus optimalus ir naudingas būtent šiam verslo partneriui. Gerai atlikta poreikių analizė taip pat yra visų pagrindinių susitarimų atspirties taškas, bendradarbiavimo sąlygų derybų ir baigiamųjų sutarties nuostatų pagrindas, todėl verta tam skirti pakankamai laiko ir dėmesio.

ORGANIZACINIAI KLAUSIMAI

Kitas svarbus mokymų projekto elementas, žinoma, yra pagrindiniai organizaciniai klausimai, kurie, be kita ko, apima šiuos klausimus:

  • kalbos pasirinkimas (anglų kalbos kursai, vokiečių kalbos kursai, rusų kalbos kursai t.t)
  • užsiėmimų forma (gyvi susitikimai ar mokymai nuotoliniu būdu),
  • bendrasis mokymų laikas (bendras akademinių valandų skaičius),
  • pamokos trukmė ( 60 arba 90 minučių),
  • susitikimų dažnumas (kartą ar du kartus per savaitę),
  • paskaitų grafikas (rytais ar vakarais, konkretus laikas),
  • dalyvių pasiskirstymas pagal užsienio kalbos mokėjimo lygį (pradedantysis, pažengęs ar įgudęs). Čia gali pagelbėti FOCUS kalbos lygio nustatymas, leidžiantis patikrinti visus 5 kalbinius įgūdžius. Daugiau nei 30 kalbų: anglų kalbos lygio nustatymas, vokiečių kalbos lygio nustatymas, rusų kalbos lygio nustatymas ir tt.
  • mokymų grupių dydis (minimalus ir maksimalus asmenų skaičius),
  • dėstytojų parinkimas ir specializacija (užsienio kalba ar gimtąja kalba),
  • besimokančiųjų pageidavimai konkrečiam turiniui ar kalbos įgūdžiams, kurie jų labiausiai pageidaujami darbo aplinkoje ar už jos ribų.

Organizaciniai klausimai įmonėje, tokie kaip mokymo patalpų prieinamumas, pajėgumas ir įranga, ar studentams prieinamos technologinės galimybės, iš esmės nulems, kaip bus vykdomas kalbų mokymas, todėl jie turi būti vienareikšmiškai išgirsti pradiniame diskusijų su klientu etape.

MOKYMO TIKSLAI

Labai svarbu išsikelti vieną, pagrindinį strateginį kalbos mokymosi tikslą (pvz., padidinti įmonės darbuotojų bendravimo įgūdžius) arba apibrėžti konkrečius tikslus atskiroms grupėms, atskiriems skirtingiems padaliniams ar užimamoms pareigoms. Be jo sunku kalbėti apie efektyvią investicijų grąžą, kuri, be abejo, yra darbdavių organizuojami kalbos kursai darbuotojams.

Tiek projekto organizatorius (įmonė), tiek mokymų dalyviai (darbuotojai), tiek užsiėmimus vedantys asmenys (dėstytojai) nuo pat pradžių turi konkrečiai žinoti, kokiomis prielaidomis vadovaujamasi, kaip atrodys visas mokymosi procesas ir kursai, kokius konkrečius reikalavimus (profesinius ar asmeninius) jie turės atitikti, kad pasiektų konkrečius ir išmatuojamus rezultatus, taip pat asmeninį pasitenkinimą padaryta pažanga.

METODIKA, PRIEMONĖS IR MOKYMO MEDŽIAGA

Tinkamo mokymo metodo (tiesioginio ar komunikacinio) parinkimas, darbo formų suderinimas (individualiai, porose ar grupėse), modernių ugdymo priemonių parinkimas ir tinkamos mokymo medžiagos parinkimas (kursų vadovėlis su pratimais, specialia medžiaga ar būtinomis mokymo priemonėmis) yra kiti svarbūs veiksniai, lemiantys kalbos projekto efektyvumą. Jei taikomas neteisingas metodinis požiūris (pvz., gramatika ir vertimas) arba pasirenkamas netinkamas leksinis ir gramatinis turinys arba lavinami netinkami kalbos įgūdžiai (teksto suvokimas vietoj kalbėjimo ar rašymas vietoj klausymo), mokymų dalyviai ne tik nemato prasmės mokytis dalykų, neatitinkančių jų poreikius ar net nenaudingo, bet taip pat nesusitapatina su kursų prielaidomis ir tikslais bei nepadaro labiausiai tikėtinos pažangos, o kartais net jaučiasi nepatenkinti ar nusivylę, todėl pakankamai greitai atsisako dalyvauti kalbos kursuose.

KOMUNIKACIJA

Skaidrus ir išsamus bendravimas su dalyviais yra labai svarbus organizuojant ir vykdant kalbos mokymus. Suaugusiems studentams reikia daug svarbios informacijos, kuri jiems turėtų būti suteikta atitinkamu laiku (eigoje ar tinkamu laiku iš anksto), kad jie žinotų visas taikomas taisykles ir reikalavimus dėl dalyvavimo projekte, tai yra, kad jie turėtų konkretų tikslą, suprastų dalyvavimo taisykles, žinotų susitikimų grafiką, būtų laiku informuoti apie bet kokius pasikeitimus, kad galėtų prie jų prisitaikyti ir kad jaustų bendrą atsakomybę už kursą, kuriame dalyvauja. Todėl svarbu nuolat palaikyti ryšį su studentais, visapusiškai juos informuoti apie užsiėmimų datas, dalyvavimo sąlygas, planuojamas pertraukas, patikrinamųjų testų datas, vertinimo skalę ir pažangos įvertinimo kriterijus, atšauktas ar perkeltas pamokas ar pavadavimus. Nuolatinio ir esminio bendravimo tarp organizatoriaus ir mokymų dalyvio stoka veda į dezinformaciją, sukuria chaosą ir daro neigiamą įtaką ne tik užsiėmimų lankomumui ir aktyvumui, bet ir visų šalių įsitraukimui į mokymosi procesą.

MOTYVACIJA

Tiek išorinė (t. y. kylanti iš darbdavio ir dėstytojo), tiek vidinė (individuali, kylanti iš darbuotojo) motyvacija turi didelę reikšmę ir yra labai svarbi sėkmingam darbui, pavyzdžiui, mokytis užsienio kalbos. Tai yra varomoji jėga, skatinanti veikti efektyviai, daryti pažangą ir siekti rezultatų.

Ryžtas ir nuoseklumas leidžia pasiekti konkrečių rezultatų, taigi suteikia didelį pasitenkinimą. Todėl dalyvių motyvacijos palaikymas paskaitose ir už mokymo patalpų ribų yra ne tik pagrindas, bet ir tikra užduotis tiek organizatoriams, tiek susitikimus vedantiems dėstytojams. Įvairios motyvacinės ir lojalumo programos, papildomos medžiagos ir įtraukiantys pratimai, žaidybinimas ar kalbos iššūkiai padeda išlaikyti motyvaciją atitinkamame lygyje, o tai reiškia pasitenkinimo jausmą ir aukštus rezultatus, gautus atliekant galutinius testus.

PASITENKINIMO APKLAUSA

Kalbų kursų pabaigoje verta atlikti dalyvių pasitenkinimo apklausą, siekiant patikrinti, kaip dalyviai vertina mokymus, ar jie buvo veiksmingi, ar atitiko studentų lūkesčius ir programos prielaidas dėl formos, jos organizavimo turinio ir metodo.

Gauti rezultatai grįžtamojo ryšio forma leis gauti svarbių duomenų, kurie turės didžiulę įtaką ateityje planuojamų kursų formai ir turiniui. Jų dėka darbdavys galės geriau pritaikyti mokymų pasiūlą prie realių darbuotojų poreikių, lūkesčių ir interesų. Todėl mokymų vertinimo apklausa yra labai svarbi priemonė, apibendrinanti visų ją kuriant ir įgyvendinant dalyvaujančių asmenų pastangas.

Apibendrinant galima teigti, kad darbdavio organizuojami anglų, rusų kalbos kursai ar bet kurios kitos užsienio kalbos kursai darbuotojams yra tikras iššūkis bet kuriai įmonei, kuris gali pasisekti visapusiškai, jei tik pasirengimo etape, o vėliau jį įgyvendinant bus atsižvelgta į kelis esminius elementus, kurie turės didelės įtakos jų sėkmei.

Pradedant nuo nuodugnios poreikių analizės, iki visų esminių klausimų, sudarančių mokymo pagrindą, išaiškinimo, tinkamo organizavimo ir bendravimo su dalyviais užtikrinimo, tinkamų motyvavimo formų panaudojimo ir aktyvaus studentų įsitraukimo į mokymosi procesą rėmimo ir baigiant išsamia grįžtamąja informacija pasibaigus projektui, kalbų kursų teikėjas gali būti tikras, jog įdėjo visas pastangas, kad vokiečių, anglų kalbos kursai, ar bet kurios kitos pasirinktos užsienio kalbos kursai atliktų savo funkciją ir tuo pačiu atneštų išmatuojamą investicijų grąžą.