Kaip dirbti nuotoliniu būdu? Svarbiausi aspektai

darbas iš namų, kompiuteris

Darbas nuotoliniu būdu šiuo metu sparčiausiai augantis sektorius įdarbinimo srityje. Remiantis „Global Remote Working“ apklausos duomenimis, darbuotojai visame pasaulyje vis mažiau laiko praleidžia biure ir daugiau dirba nuotoliniu būdu – vidutiniškai 62 % tarptautinių kompanijų pasaulyje jau įsivedė lankstaus darbo laiko politiką. EUROSTAT tyrimai rodo, kad Europos Sąjungoje per pastaruosius kelerius metus gerokai išaugo darbuotojų skaičius, dirbančių nuotoliniu būdu.

Nepaisant to, daugeliui darbas iš namų yra visiškai nauja patirtis. Todėl jeigu pastaraisiais mėnesiais jūsų darbo vieta persikėlė į namų aplinką, o iki tol buvote pratę savo darbinius įsipareigojimus vykdyti tik puikiai suorganizuotoje biuro aplinkoje, tikriausiai patyrėte nemažai streso, kurį papildomai sukelia ir nesaugumo jausmas dėl pasaulį drebinančios pandemijos. Vis dėlto, net ir dirbant nuotoliniu būdu galima išmokti būti produktyviems, motyvuotiems ir jausti pasitenkinimą savo darbu.

 

Kaip suorganizuoti nuotolinį darbą, kad jis būtų sėkmingas?

 

Parinkite tinkamą darbo vietą ir pritaikykite ją savo poreikiams

Visų pirma, patartina labai atidžiai apžiūrėti savo namų aplinką ir nuspręsti, kuri vieta yra tinkamiausia įrengti darbo vietą. Būtent nuo to, kurioje vietoje dirbsite ir kiek ji bus patogi, priklausys ir jūsų savijauta darbo metu.

Ar esate girdėję apie fengšui? Tai yra kinų praktika, kurios esmė – sutvarkyti savo gyvenamąją erdvę taip, kad būtų galima maksimaliai naudingai išnaudoti visas jos erdves ir gerai jaustis tarp savo namų sienų. Fengšui pavadinimas susideda iš dviejų rašmenų, reiškiančių vėją ir vandenį. Galite atsižvelgti į šiuos du elementus įrenginėdami minimalistinę darbo vietą savo namuose. Kitais žodžiais tariant, reikia sukurti erdvę, kurioje šviesa, oras (vėjas) ir jūs galėtumėte judėti laisvai – kaip tarp uolų čiurlena vanduo arba vėjas išglosto medžių šakas.

Mes visi reaguojame į mus supančią aplinką. Todėl suprantama, kad vos tik įžengę į konkretaus biuro erdvę, iš karto reaguojame į baldų išdėstymą, interjere vyraujančias spalvas ar detales ir tuomet mus užplūsta ramybė arba atvirkščiai – nerimas.

Svarbiausia yra nekurti savo darbo vietos atmestinai ir atkreipti dėmesį ne tik į būtinuosius darbo vietos atributus. Žinoma, reikia pasirūpinti darbo vietos funkcionalumu, bet ne mažiau svarbu yra jaustis patogiai ir maloniai, nes tai užtikrins tinkamą energijos lygį ir motyvaciją.

 

Savo erdvės sukūrimas: į kokius klausimus reikėtų atsakyti ir į kokius aspektus atsižvelgti?

 

Pastaba: jei turite šeimą ar dalinatės butu su kitais nuomininkais, būtinai pasitarkite su jais dėl erdvių pasidalinimo. Jei tik įmanoma, darbo vietą įsirenkite gerai vėdinamoje patalpoje, į kurią patenka dienos šviesa.

 

Svarbiausi klausimai, susiję su optimalios darbo vietos sukūrimu

Kokie daiktai yra jums būtini, kad darbo vieta būtų smagi? Patinka augalai? Dievinate kavą iš kavos aparato? Patiktų, jei ant darbo stalo stovėtų nuotraukų rėmelis su miela nuotrauka?

Labai svarbi yra darbo kėdė. Taisyklinga kūno padėtis leidžiant ilgas valandas prie kompiuterio yra būtina jūsų gerai savijautai ir produktyvumui. Jei tik turite galimybę, rinkitės ergonomišką kėdę – jūsų stuburas jums padėkos!

Ar turite tinkamą apšvietimą? Ar jūsų neblaško triukšmas? Gal vertėtų pagalvoti apie garsą slopinančias ausines?

 

Kaip jaučiatės savo sukurtoje erdvėje?

Pasirinkus tinkamą vietą ir pritaikius ją darbui, metas įvertinti faktorius, kurie gali jus blaškyti ir turėti įtakos jūsų produktyvumui.

 

Ar žinote, kas jus blaško?

Visi svajojame, kad paroje turėtume daugiau laiko. Jeigu gerai pagalvotumėte, suprastumėte, kad vis dėlto dienos metu galima susiorganizuoti sau papildomo laiko. Užtektų atidžiai išanalizuoti savo įpročius ir suprasti, kas blaško jūsų dėmesį. Atsižvelgus į šiuos faktorius, galite susiplanuoti savo dieną taip, kad dirbtumėte efektyviau.

Ar jūsų darbą dažnai pertraukia socialinių tinklų pranešimai? Nuo pat ankstyvo ryto iki vėlaus vakaro esame pasiekiami internetu ir ne paslaptis, kad būtent socialiniai tinklai darbo metu labai blaško mūsų dėmesį.

 

Socialiniai tinklai

Facebook, Instagram, LinkedIn ir kiti tinklai yra nepaprastai naudingi, nes socialinės izoliacijos laikotarpiu padeda mums palaikyti asmeninius ir darbo ryšius, bendrauti ir sužinoti visas naujienas. Kita vertus, jeigu dirbsite prie tam tikros užduoties ir nuolat girdėsite ateinančias žinutes, paprasčiausiai negalėsite susikaupti. Ką daryti? Telefono nustatymuose išjunkite pranešimus (notifications), kad patys galėtumėte spręsti, kada naudojatės telefonu, o kada – ne.

 

Jūsų išmanusis telefonas

Jeigu savo telefone turite įdiegtas socialinių tinklų programėles, galite nustatyti „lėktuvo“ režimą.

 

„Vizitai“ arba pertraukos

Gali būti, kad jūsų šeimos nariai arba bendranuomininkai nuolat blaško jūsų dėmesį. Jeigu tokios situacijos kartojasi nuolat, būtina jas spręsti, nes turite laiku atlikti savo darbą. Vienas iš sprendimo būdų galėtų būti tam tikro tvarkaraščio sudarymas su nurodytomis valandomis, kada, pvz., vaikai gali pertraukti jūsų darbą, o kuriuo laiku to daryti negalima. Jeigu jūsų vaikai yra pakankamai dideli ir galite su jais susitarti, turėkite darbo dienos grafiką, susėskite drauge ir nuodugniai jį aptarkite bei sugalvokite būdų, galinčių motyvuoti jūsų vaikus užsiimti patiems ir netrukdyti jūsų darbo metu.

 

Kas dar yra svarbu?

Užduokite sau šį klausimą ir sudarykite savo asmeninę strategiją, kuri padės jums atsikratyti dėmesį blaškančių dalykų.

 

Kaip rengtis dirbant iš namų? Dar viena dilema

 

Ar esate susidūrę su terminu „enclothed cognition“? Esmė ta, kad drabužiai, kuriuos vilkime, daro įtaką mūsų elgsenai ir mąstymui. Netgi dirbant iš namų, yra svarbu parinkti tinkamus drabužius ir jaustis kaip darbe, nes tai gali turėti įtakos jūsų produktyvumui.

Nors jus gali labai vilioti mintis dirbti su pižama arba įsisupus į minkštą chalatą, atlikti tyrimai teigia, kad norint pasiekti gerų rezultatų dirbant iš namų, ruoštis darbo dienai reikia taip, lyg keliautumėte į biurą. Neatsisakykite savo įprastinių ryto ritualų ir pamatysite, kad tai labai padeda išlikti darbingu! Žinoma, gali pasitaikyti ir išimčių, kai kartais tiesiog kelias valandas padirbsite lovoje su pižama, bet stebėkite, kad tai netaptų įpročiu.

 

Susiplanuokite savo darbo dieną

Tikriausiai galite susiplanuoti dieną savo nuožiūra. Bet kaip laiką išnaudoti tinkamai?

Viskas priklauso nuo jūsų asmenybės ir įpročių, bet svarbiausia rasti balansą tarp geros emocinės savijautos ir produktyvumo. Kitais žodžiais tariant, reikia optimaliai išnaudoti paros metą, kai esate labiausiai darbingi ir tuo laiku atlikti užduotis, reikalaujančias daugiausia susikaupimo.

Visi esame skirtingi, bet visiems būtina laikytis nustatytos rutinos, nes tokiu būdu palaikysime gerą nuotaiką. Pasikartojantys ritualai padės su entuziazmu imtis darbų ir sumažinti stresą.

Nepamirškime, kad dirbant iš namų sutaupomas laikas, skirtas kelionei į darbą. Kaip gi išnaudoti šį laiką? Viskas priklauso tik nuo jūsų – galbūt norėsite ilgiau pamiegoti, paskaityti knygą ar neskubant papusryčiauti su savo šeima. Džiaukitės tuo ir būkite dėkingi už šį laiką.

 

Darykite pertraukas

Ilgos valandos prie kompiuterio be atokvėpio tikrai neišeis jums į naudą. Būtinai darykite pertraukas.

Nuo jūsų asmenybės priklauso, ką veiksite per tokias pertaukėles, bet kas kelias valandas yra būtina pakilti nuo darbo stalo ir pailsėti. Galbūt padarysite trumpą mankštą, atliksite kelis tempimo pratimus arba išeisite trumpam pasivaikščioti. Jeigu nutinka taip, kad per darbus pamirštate pasidaryti pertrauką, galite nustatyti priminimą savo telefone.

 

Nepraleiskite pietų pertraukos

Skirkite laiko pietų pertraukai – pagaminkite sveiką patiekalą, kad gautumėte tinkamų maistinių medžiagų ir neprarastumėte produktyvumo. Jūsų protui reikia kokybiško maisto. Norime priminti, kad sveika mityba tai nėra tik suvartojamas maistas, bet ir ramus bei reguliarus valgymo ritualas.

 

Nepraraskite ryšio su kolegomis

Komunikaciją apima ir neverbalinis bendravimas, todėl labai svarbi yra kūno kalba. Kaip tuomet palaikyti ryšį su kolegomis, jei negalite susitikti gyvai? Galite pasiūlyti bendradarbiams vieną kartą per savaitę susitikti kavos Zoom’e – bus proga pakalbėti ne apie darbinius reikalus, prasiblaškyti, pasidalinti savo patirtimi ir atradimais, padedančiais išbūti šį sudėtingą laiką. Galite paprašyti kolegų, kad rekomenduotų gerą knygą arba pasidalintų išbandyto patiekalo receptu. Jeigu esate vyresnio amžiaus, pasiūlykite jaunesniam kolegai pabūti jo mentoriumi – jūsų patirtis gali būti vertinga kitiems!

 

Kai jūsų darbo diena artės prie pabaigos, turėsite dar papildomo laiko – juk nereikia gaišti laiko kelionei namo, jau esate savo namuose!

Rekomenduojame koncentruotis į tai, kad šios savaitės ar mėnesiai, kuriuos praleisite dirbdami iš namų, neabejotinai paaugins jus kaip asmenybę – išmoksite savimotyvacijos, labiau pažinsite save, taip pat išmoksite savarankiškai planuoti laiką ir galėsite daugiau laiko skirti namams bei šeimai.